57246
post-template-default,single,single-post,postid-57246,single-format-standard,stockholm-core-1.0.6,select-theme-ver-5.1,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Objawy

Wytypowano znaczną grupę objawów i zachowań autystycznych. Zalicza się do  nich:

– upośledzone reakcje z otoczeniem, brak kontaktu z innymi, niechęć do zabawy, trudności adaptacyjne;

– trudności w porozumiewaniu się (komunikacji werbalnej – słownej i niewerbalnej – pozasłownej np. gestykulacja), powtarzanie informacji, nieustanne mówienie na jeden temat, powtarzanie słów i dźwięków tuż po ich usłyszeniu (echolalia), niekiedy też zaburzenia lub brak mowy;

– poszukiwanie stałości, niechęć wobec zmian, zabawa jednym przedmiotem;

– zaburzenia w zakresie zmysłów i emocji – np. odczucia zmysłowe wywołują nieadekwatne reakcje: nagły płacz, niepohamowany śmiech, dziwaczny chichot, ewentualnie brak reakcji emocjonalnych oraz nieumiejętność rozpoznawania ich u innych.

Inne zachowania wskazujące na autyzm to: niereagowanie na własne imię, podskakiwanie
z nogi na nogę, oglądanie własnych rąk, zabawa palcami, obserwowanie obiektów w ruchu kołowym i wprawianie ich w taki ruch, uderzanie się pięściami po głowie, unikanie kontaktu wzrokowego, zatykanie oczu, skłonność do hałasowania, zgrzytanie zębami, brak reakcji na ból, zimno, gorąco, napychanie się, dławienie i plucie pokarmem, przyzwyczajenie do posiadania określonych przedmiotów: kawałek drewienka, papieru itp.

Dzieci autystyczne mają trudności w rozwijaniu wyobraźni. Preferują zwykle te same zabawy, posiadają zdolność mechanicznego zapamiętywania: liczą klocki, zabawki
i ustawiają je w wiadomej tylko sobie kolejności, być może sugerując się kolorem, kształtem itp. Niektóre są całkowicie bierne – nie przejawiają zainteresowania otoczeniem, inne wykazują się nadaktywnością – nie koncentrują się na szczegółach, są impulsywne.

 

No Comments

Post a Comment